تبلیغات
[cb:جنبش فرهنگی سربازان امام زمان]

جنبش فرهنگی سربازان امام مهدی(عج)

ابزارهای جنگ نرم(1)/ سینما

وسعت ابعاد و زمینه های جنگ نرم سبب می شود که دایره ی وسیعی از ابزار مدرن را در زمره ی ابزارهای این جنگ بگنجانیم. به علاوه که خصلت ابتکاری و ابداعی در این جنگ سبب می شود این دایره دایما وسعت بیشتری یابد و ابزارهای جدید و ابداعی هم به این فهرست افزوده شود...

... البته چنان چه که مستحضرید این نام گذاری مستلزم سطحی از تسامح است. چرا که خاصیت جنگ نرم به گونه ای است که کم تر فن آوری و ابزاری را می توان به عنوان ابزار خاص و مختص آن برشمرد. هم چنان که خواهیم دید، در این جنگ از مجموعه ای از وسایل و ابزارهای فرهنگی و رسانه ای و فن آوری های مخابراتی و برنامه ریزی های تبلیغاتی استفاده می شود؛ که جملگی کارکردی عمومی دارند و استفاده از آن ها در انحصار شخص یا هدف یا قدرت خاصی نیست. همان مثال معروف چاقوی جراحی این جا صدق می کند که اگر دست طبیب باشد با آن به مداوا می کوشد و اگر دست زنگی مست باشد، فساد به بار می آورد. تاکید بر چنین خصلتی لااقل دو فایده دارد:

اولا مانع از آن می شود که به این ابزار و استفاده کنندگان شان، در بدو امر، نگاه امنیتی داشته باشیم.

ثانیا این امید را زنده می کند که برای تقابل و دفاع هم می توان و باید از همین ابزارها بهره گرفت.

لازم به ذکر نیست که چنین بهره گیری ای مستلزم شناخت دقیق، کامل و به روز از این ابزارها و فن آوری ها است. شناختی که به سبب تغییرات روز افزون و مستمر این ابزارها، ضرورتا باید روزآمد باشد و نیاز به رصد مستمر و لاینقطع اتفاقات جدیدی در این عرصه دارد. مرحله ی بعد از این شناخت، ورود به عرصه ی بهره گیری و استفاده از این وسایل است در راستای اهداف خود و مقابله با استفاده ی دشمن از آنان. استفاده ای که اگر با برنامه ریزی و دقت نظر توام باشد بعید نیست که به سطح مدیریت این ابزارها هم ره برد.

حال و پس از این پیش درآمد، می پردازیم به معرفی اجمالی مهم ترین، موثرترین و رایج ترین ابزارها و فن آوری هایی که در عرصه ی جنگ نرم مورد استفاده قرار می گیرند. این ابزارها را اجمالا ذیل سه مقوله می توان گنجاند: صنایع فرهنگی، رسانه ها و فن آوری های نوین ارتباطی.

سه مقوله ای که ارتباطی تنگاتنگ و پیچیده با هم دارند.

الف- صنایع فرهنگی

1-   سینما

از جمله صنعت های مهم، تاثیر گذار و به شدت محبوب فرهنگی بی گمان صنعت سینما است. صنعتی که در دهه های اخیر نقشی بی بدیل در انتقال فرهنگی ایفا کرده است. جذابیت فراوان و قدرت و سرعت انتقال بالا و نیز قابلیت بالای تکثیر محصولات این صنعت، یعنی طیف وسیع فیلم ها، سبب شده است که دنیای غرب به عنوان مخترع و صاحب اولیه ی این صنعت، بیشترین استفاده را از آن در جهت تبلیغ و ترویج فرهنگ و ارزش های خود در جوامع دیگر ببرد و سهمی ویژه را در این راستا به این صنعت اختصاص دهد. تاسیس تشکیلاتی چون هالیوود از بزرگ ترین گام ها در این راستا است.

ظهور و رواج پدیده ی اینترنت هم به این روند سرعتی و شتابی مضاعف بخشیده و از جمله شکاف زمانی بین تولید و تکثیر و توزیع فیلم ها را عملا حذف کرده است. رواج صنعت سینما البته در ملت های مختلفی گاه به ظهور سینماهای ملی هم منجر شده است که توانسته اند هژمونی غرب را در  این صنعت کمابیش با چالش مواجه کنند. موفق ترین نمونه صنعت بالیوود(سینمای هند) است. اما با این همه هنوز مشخصا آمریکا بر این صنعت سیطره دارد. سینمای آمریکا، در بسیاری مصادیق، سینمایی است به اقتضای دیگر مصنوعات سرمایه داری، بر پایه ی سکس و خشونت و ترس. سینمایی مبلغ  و مروج مظاهر فرهنگ غربی و در موارد بسیار حاوی هجمه های صریح و غیر صریح به فرهنگ ها و نظام های ارزشی مخالف و مقابل غرب، از جمله ارزش های دینی. سینمایی است مبلغ دنیای مدرن و سبک زندگی غربی که تصویری کمابیش آرمانی و ایده آل از زندگی در غرب را نشان می دهد و در مقابل تصویری عقب مانده و کریه از دیگر ممالک ارایه می کند. و بالاخره سینمایی است در راستای اهداف و منافع سیاسی، فرهنگ و اقتصادی قدرت های بزرگ و نظام سرمایه داری. این البته خصوصا در چند دهه ی اخیر حکم کلی همه ی فیلم های مصنوع سینمای غربی نیست. و مثلا بین سینمای موسوم به اروپایی(سینمای کشورهای فرانسه ، آلمان، و...) با سینمای هالیوود(سینمای آمریکا و صهیونیسم) تفاوت های بسیاری در پایبندی به ارزشها و اخلاقیات و نوع مواجهه با مقولات دینی و کشورهای غیر غربی مشاهده می شود. حتی در سینمای هالیوودی هم فیلم هایی را می توان جست که مبلغ سطحی از ارزش های مشترک انسانی باشند. اما این مصادیق در بین مجموعه ی  گسترده ی فیلم هایی که سالانه توسط این صنعت تولید و منتشر می شوند، سهم چندانی ندارد و جریان غالب همان سینمای خشن و مخرب است.

در کشور ما نیز بخش قابل توجهی از برنامه های شبکه های داخلی به دوبله و پخش همین فیلم ها البته با اعمال پاره ای ممیزی های اخلاقی اختصاص دارد که در موارد بسیار این ممیزی ها اصلاحی در خصلت ترویجی آن ها ایجاد نمی تواند بکند. به علاوه که امروزه و با گسترش ماهواره ها دیگر مخاطبان در هر ساعت از شبانه روز طیف وسیعی از فیلم ها در ژانرهای متفاوت و با زبان های مختلف را پیش رو دارند و می توانند دست به انتخاب بزنند.  

قاب شماره 1: هالیوود

در سال 1910 کارگردان د. و. گریفیث از طرف شرکت بیوگراف همراه با گروه بازیگران اش به سواحل فرستاده شدند. آن ها شروع به ساختن فیلمی در محلی نزدیک لوس آنجلس کردند. این شرکت ترجیح داد تا فیلم های دیگر هم در آن مکان و مناطق نزدیک به آن بسازد، آن محل را «هالیوود» نامیدند. چندی بعد آن جا پیشرفت کرد و استودیوهای زیادی در آن جا ساخته شد. این روند تا آن جا ادامه یافت که امروزه هالیوود نه فقط قطب فیلم سازی آمریکا بلکه مرکز اصلی فیلم سازی در جهان هم محسوب می شود. طبق آمارها هر یک سال در هالیوود 700 فیلم تولید می شود که این تولید سالانه حدود 15 میلیارد دلار سود خالص در پی دارد و نزدیک به 78 درصد سینماها و تلوزیون های جهان از آن تغذیه می شوند.

به گواه صاحب نظران، یکی از رویکردهای رایج و موفق غرب در گسترش استیلای فرهنگی خود این است که مبانی خود را به زبان تصویر ترجمه می کند. از این رو هالیوود در دنیای غرب اهمیت و جایگاه بسیار مهمی دارا است. عملکرد هالیوود هم این را ثابت کرده که این صنعت بیش از آن که در خدمت هنر باشد در خدمت سیاستمداران آمریکایی و صهیونیسم و اهداف جنگ طلبانه ی آن ها است.

دولت آمریکا از همان سال های آغازین تاسیس هالیوود، از این صنعت سینمایی انتظار داشت تا همواره کورکورانه دنباله رو و حامی سیاست های جنگ طلبانه اش در داخل و خارج از آمریکا باشد. پنتاگون در سال 1915، تنها 5 سال پس از تاسیس هالیوود، طی حکمی که از سوی دادستانی کل ایالات متحده صادر شد، عملا حق آزادی بیان را از هالیوود گرفت. علی رغم تمام نارضایتی ها، این ممنوعیت همچنان تا سال 1948 ادامه یافت.

در سال 1921 نیز صاحبان کمپانی های سینمایی که در راس آنها کمپانی های یهودی چون «دریم ورکز» و «برادران وارنر» بودند، ضمن تصویب بیانیه ای جدید، ارایه ی تصویری کمدی و انتقادآمیز از قانون گذاران، ارتش آمریکا، نیروی دریایی یا سایر مقامات دولتی را ممنوع کردند.

در سال 1941 در پی وقوع درگیری آمریکا با کشورهای ژاپن و آلمان، کاخ سفید برای آن که بتواند مردم آمریکا را از حالت انزوا درآورد و به چنین جنگی ترغیب کند، نسبت به هالیوود احساس نیاز کرد. به همین منظور دیوان عالی کشور، قانونی که به موجب آن استودیوها از داشتن سینماهای زنجیره ای محروم می شدند، را منحل کرد و هالیوود نیز در مدت زمانی کوتاه حدود 40 فیلم در این زمینه ساخت.

در سال 1950 کاخ سفید پس از آن که احساس کرد، مدتی است که هالیوود آن چنان که باید و شاید در خدمت سیاست های دولت نیست، بار دیگر استودیوها را از داشتن سینماهای زنجیره ای شان محروم کرد و لحن آرام خود را به لحنی دستوری و تهدید آمیز تغییر داد تا این بار با تشکیل لیست سیاه در هالیوود، بیش از 500 نویسنده، بازیگر، تهیه کننده، آهنگساز و کارگردان را به بهانه ی داشتن فعالیت های کمونیستی ضد آمریکایی از کار بی کار  نماید و آن ها را به میز محاکمه بکشاند.

در کنار لیست سیاه که اولین بار در سال 1947 به اجرا درآمد، لیست کانال های قرمز مصوب 22 ژوئن سال 1950 نیز از از دیگر لیست هایی است که بر اساس آن برخی افراد به دلیل عقاید سیاسی و اجتماعی خود حق کار در رادیو  و تلوزیون آمریکا را از دست دادند. البته این لیست نیز همچون لیست سیاه با اهداف ضد کمونیستی تهیه شد. ولی در این میان 151 بازیگر، نویسنده، ژورنالیست، آهنگساز و... که برخی از آن ها هیچ گاه کمونیست بودن شان به اثبات نرسید، از سیستم رادیو و تلوزیون آمریکا کنار  گذاشته شدند.

اگر چه امروزه دیگر لیست های قرمز وسیاه به صورت دهه های پیش در هالیوود وجود ندارد ولی همچنان افراد به طور پنهان و آشکار به خاطر عقاید سیاسی خود مورد بازجویی و تحریم حرفه ای قرار می گیرند. جالب آن است که امروزه به راحتی در فیلم های آمریکایی به مسلمانان و اعتقادات شان توهین می شود  و مدعیان حقوق بشر با شعار آزادی بیان، در برابر چنین توهین هایی سکوت می کنند.

اگر چه روز به روز بر تعداد هالیوودی های مخالف با سیاست های جنگ طلبانه دولت آمریکا، افزوده می شود، ولی کاخ سفید همواره با دادن تسهیلاتی ویژه به سینماگران، توانسته تعداد خدمتگزاران خود را در این صنعت سینمایی در حد قابل توجهی نگه دارد. از جمله این تسهیلات می توان به دسترسی آسان و مجانی برخی از تهیه کنندگان و فیلمسازان به ابزارآلات نظامی همچون هلی کوپتر، تانک و انواع سلاح های پیشرفته اشاره کرد.

آن چنان که نیک ترس-روزنامه نگار آمریکایی- در این باره می گوید: «هالیوود، بر خلاف انتقادات ظاهری از دولت آمریکا، همواره در خدمت مطامع نظامی و سیاسی بوده است.» ترس می افزاید: «امروزه به هرکجای صنعت فیلم سازی آمریکا نگاه کنید می توانید رد پای پنتاگون را به وضوح ببینید. در حقیقت بیش تر شرکت ها، از سازندگان کامپیوترهای شما گرفته تا تولید کنندگان نوشیدنی های غیر الکلی به نحوی مقاطعه کاران وزارت دفاع آمریکا هستند.»

الیور استون –کارگردان ضد جنگ آمریکایی و منتقد بوش- نیز در این باره می گوید: «هرگز نتوانسته ام از کمک های نظامی بهره بگیرم ... می خواهند از ما موجودات هرجایی بسازند، نمی خواهند به جنبه های منفی جنگ پرداخته شود. آن ها به فیلم هایی که در تلاش اند تا حقیقت را بگویند، کمک نمی کنند. بنابراین اکثر فیلم های جنگی در واقع پوسترهایی تبلیغاتی برای جلب داوطلبانی جدید برای کمک برای ارتش هستند.»

امام مهم تر از سیطره ی سیاستمداران آمریکایی بر هالیوود، سلطه ی صهیونیسم بر این صنعت سینمایی است که خود آمریکایی ها بارها بدان اذعان داشته اند. جالب آن که 12 نفر اول لیست یک صد فرد موثر بر سینمای آمریکا، همگی یهودی اند. حاکمان یهودی هالیوود با تولید محصولاتی مستهجن و پر فروش، به سودهای کلان دست یافته اند  که درصدی از این درآمد نیز هر ساله صرف محقق ساختن اهداف صهیونیسم می شود. به عنوان مثال می توان به استیون اسپیلبرگ –کارگردان یهودی الاصل معروف هالیوود- اشاره کرد که سالانه چند میلیون دلار از درآمد میلیاردی خود را به زنده نگاه داشتن خاطره ی حادثه ی هولوکاست اختصاص می دهد. علاوه بر کمپانی های بزرگ هالیوودی چون «برادران وارنر»، «والت دیزنی» و «دریم ورکس» که صاحبان آن ها همگی یهودی اند، سه شبکه ی اصلی و مهم آمریکا از جمله NBC و ABC و همچنین حدود دو سوم تولید کنندگان اصلی و پیشتاز صنعت سینما و تلوزیون این کشور یهودی هستند. همچنین طبق آماری که چند دهه ی پیش از این منتشر شد، از 85 فرد تاثیرگذار بر صنعت سینمایی هالیوود در سال 1936 میلادی، 53 تن یهودی بوده اند.

منابع:

دانش نامه ی آزاد ویکی پدیا- فارسی؛ علم الهدی 1386؛ ماهنامه ی موعود 1387؛ گومری 1386؛ گراهام 1388الف؛ گراهام 1388ب؛ فرج نژاد 1388؛ علوی طباطبایی 1386؛ مستغائی 1388؛ شریف زاده 1383؛ کش

دوشنبه 4 بهمن 1389 | نظرات ()


موضوعات

جنگ نرم

مهدویت

مذهبی

پیوندهای روزانه

وبلاگ حاج علی

مطالب اخیر

تغییر وبلاگ

م ن ت ظ ر چیست؟

سیر تاریخی اورشلیم و نامگذاری آن به بیت المقدس و ارض موعود

ثبت لحظه بلعیده شدن ستاره توسط یک سیاهچاله عظیم

علت کاهش تولد ستارگان/ شیرهای گاز ستاره ساز جهان بسته شدند

ناگفته هایی درباره مختار ثقفی

چگونگی تسخیر جهان با یاران كم

چرا حضرت مهدی موعود(ع) مظلوم‌ترین فرد عالم است؟

برگ‏هایى ازتاریخ روم مادر امام زمان علیه السلام

به بهانه برگزاری مسابقات فوتبال جام ملت های آمریکا(CUPA AMERICA)،/قسمت1

سحر سامری قسمت آخر/فحشا و خون

پاسخ آیت الله جوادی آملی به چهار پرسش درباره امام زمان (عج)

اولین جملات حضرت مهدی (عج) پس از ظهور

کوهی که حضرت سلیمان، جن ها را در آن زندانی می کرد + تصاویر

خدایا، امام زمان(عج) را به آرزوهایش برسان

آرشیو مطالب

آذر 1391

شهریور 1390

مرداد 1390

تیر 1390

خرداد 1390

اردیبهشت 1390

فروردین 1390

اسفند 1389

بهمن 1389

آذر 1389

آبان 1389

مهر 1389

نویسندگان

anaj

پیوند ها

مکتب الشهدا

گل نرگس

دانشنامه مهدویت

آمار سایت

بازدیدهای امروز :
بازدیدهای دیروز :
كل بازدیدها :
كل مطالب :

امکانات جانبی

RSS 2.0

لوگوی دوستان