تبلیغات
[cb:جنبش فرهنگی سربازان امام زمان]

جنبش فرهنگی سربازان امام مهدی(عج)

آیا امکان دارد ظهور در دوران ما اتفاق بیافتد؟

آیا در عصر زندگی ما ظهور نزدیک است و آیا امکان دارد ظهور در دوران ما اتفاق بیافتد؟

برخى بر این باورند كه بسیارى از علایم ظهور اتفاق افتاده و تنها علایم حتمى ظهور باقى مانده است؛ پاسخ این است كه واقعاً نمى‏توان سخنى قطعى و كامل در این مورد گفت؛ زیرا منابع اصلى و قدیمى شیعه، معمولاً از نشانه‏هاى خاص و محدود نام برده‏اند و بعضى از این نشانه‏هایى كه به عنوان علایم اتفاق افتاده مطرح مى‏شود، در این منابع وجود ندارد و یا بسیار كم رنگ مطرح شده است پس ارائه نظر قطعى در مورد این نشانه‏ها، نیاز به پژوهش‏هاى علمى و گسترده در همه این منابع دارد.
از طرفى، سخن از واقع شدن بعضى از نشانه‏ها و تطبیق آنها با حوادث خارجى، دشوار است. به عنوان نمونه، در مواردى كه سخن از یك علامت و ظهور فرج بعد از آن مطرح شده، منظور گشایش و راحتى براى مؤمنان است (نه ظهور حضرت مهدى(عج)).
از امام باقر«ع» نقل شده است: «منتظر صدایى باشید كه از طرف دمشق، ناگهان به شما مى‏رسد كه آن، گشایشى بزرگ براى شما خواهد بود»V} الغیبة نعمانى، ب 14، ح 66.{V.
در بعضى از روایات، سخن امام به گونه‏اى است كه خبر از یك اتفاق و واقعه مى‏دهد، نه اینكه بخواهد آن واقعه را یكى از علایم ظهور معرفى كند؛ مانند وقوع گرماى شدید در زمین‏V} همان، ح 44.{V.
بعضى از نشانه‏ها نیز طورى است كه مى‏تواند معناى دیگرى - غیر از معناى ظاهرى - داشته باشد؛ مانند طلوع خورشید از مغرب كه شاید كنایه به ظهور از مكه باشد. چنان كه امام على«ع» فرمود: H}«و هو الشمس الطالعة من مغربها»{H؛ V}بحارالانوار، ح 52، ح 26{V.
با این حال بعضى از علایم و نشانه‏هاى ظهور محقق شده است‏V} ر.ك: محمد صدر، تاریخ غیبت كبرى.{V. و این مى‏تواند نویدى از نزدیك شدن ظهور باشد. البته باید دانست قیام امام وابسته به تحقق علایم نیست، بلكه وقوع آنها خبر از نزدیك ظهور مى‏دهد. پس به استثناى برخى از علایم (نشانه‏هاى حتمى)، هیچ یك دلالت ندارند كه میزان نزدیكى آن حوادث با ظهور چه قدر است؟ براى مثال ممكن است پدیده‏اى قرن‏ها قبل از قیام رخ دهد و پدیده‏اى در بیست یا سى سال قبل از ظهور رخ نماید.
بنابراین انتظار ظهور با دیدن این حوادث نباید به نحو عجولانه باشد، یعنى فكر كنیم با پیدایش فلان حادثه حتماً تا چند روز یا هفته دیگر قیام شروع خواهد شد، بلكه این مسائل، بیدارى را در ما به وجود مى‏آورد كه یك گام به آن وعده بزرگ الهى نزدیك شده‏ایم و باید خود را بیش از پیش در مسیر این نهضت جهانى، آماده كنیم. ظهور حضرت مهدى(عج)، منوط به اذن الهى است و اذن الهى زمانى است كه شرایط و زمینه‏هاى ظهور فراهم باشد.
در این رابطه توجه به چند نكته بایسته است:
یكم. عده‏اى با توجه به اوضاع و شرایط فعلى حاكم بر جهان به این باور رسیده‏اند كه دوره‏اى كه ما در آن زندگى مى‏كنیم همان دوره آخرالزمان است كه در روایات به آن اشاره شده است؛ زیرا براى آخرالزمان نشانه‏هایى گفته شده (مانند گسترش فساد و تفسیر دین براساس هوا و هوس و...) كه این نشانه‏ها در دوره زمانى ما به وقوع پیوسته است پس زمان كنونى آخرالزمان است و ظهور نیز در این دوران محقق مى‏شود. به علاوه با وجود انقلاب اسلامى ایران و زنده شدن نام و یاد امام زمان(عج)، آمادگى و اقبال مردم براى پذیرش ایشان بیشتر شده و امید به ظهور زیادتر گشته است.
دوم. برخى از علما معتقدند: همان گونه كه غیبت دو مرحله‏اى بود و غیبت صغرى براى ایجاد آمادگى مردم براى ورود به غیبت كبرى لازم بود، ظهور نیز ممكن است دو مرحله‏اى باشد و با ظهور صغرى كه در انقلاب اسلامى ایران تجلى یافته است، مردم با حقیقت قیام امام زمان آشنایى بیشترى پیدا كرده‏اند و براى ظهور اصلى و قیام جهانى حضرت آماده مى‏شوند.
سوم. حركت عمومى كشورها و جوامع به سمت وحدت و همگرایى و به عبارت دیگر توجه به تشكیلات بین المللى و اتحادیه‏هاى منطقه‏اى و فاصله گرفتن از جزءگرایى، ملت‏ها را به این نتیجه رسانده كه براى آینده‏اى بهتر، باید مرزها را به حداقل رساند و جهان را دهكده‏اى كوچك دانست. این رویداد، آمادگى مردم براى براى پذیرش یك حاكمیت فراگیر، بیشتر كرده است. البته استكبار جهانى تئورى دهكده جهانى را در جهت حفظ منافع خود و تك قطبى شدن جهان پى‏گیرى مى‏كند اما چه بسا اراده الهى به دست دشمنان خدا نیز انجام گیرد.
چهارم. اجحاف و تجاوز بیش از حد و روز افزون دولت‏هاى استكبارى به كشورهاى فقیر به شكل‏هاى گوناگون از یك سو و لجام گسیختگى فرهنگى و فكرى و علمى؛ مانند بحران هویت، بحران مشروعیت، بحران مدنیت از سوى دیگر، باعث هرج و مرج در زندگى بشر شده است.
این گونه مسائل و مباحث این واقعیت را اثبات مى‏كند كه آینده روشن فقط در سایه حاكمیت فردى آسمانى است كه احتمالاً ظهورش نزدیك است.
پنجم. گاهى‏خبرهایى مبتنى بر نزدیكى ظهور به برخى از شخصیت‏هاى نسبت داده مى‏شود كه نیاز به تامل و بررسى دارد. باید دانست كه امر مشخص نمودن زمان ظهور، فقط در اختیار خداوند است و هیچ كس نمى‏تواند براى آن زمانى معیّن كند،اما بیان بعضی از بشارتها به عنوان شاهد وقرینه ای بر نزدیک بودن ظهور اشکالی ندارد و می تواند امید آفرین باشد. 
ششم .احادیث اهل‏بیت‏علیهم السلام علایم ظهور را به دو قسم تقسیم كرده‏اند: یكى از آنها علایم حتمى است كه به هیچ قید و شرطى مشروط نیست و قبل از ظهور باید واقع شود. قسم دوم؛ یعنى، علایم غیرحتمى، حوادثى است كه به طور مطلق و حتم از نشانه‏هاى ظهور نیست؛ بلكه مشروط به شرطى است كه اگر آن شرط تحقق یابد، مشروط نیز محقق مى‏شود.بسیاری از علایم ظهور جزء این دسته هستند.

برای مطالعه بیشتر ر.ك: مهدویت (پس از ظهور),رحیم كارگر(نشر معارف)



دوشنبه 8 فروردین 1390 | نظرات ()


موضوعات

جنگ نرم

مهدویت

مذهبی

پیوندهای روزانه

وبلاگ حاج علی

مطالب اخیر

تغییر وبلاگ

م ن ت ظ ر چیست؟

سیر تاریخی اورشلیم و نامگذاری آن به بیت المقدس و ارض موعود

ثبت لحظه بلعیده شدن ستاره توسط یک سیاهچاله عظیم

علت کاهش تولد ستارگان/ شیرهای گاز ستاره ساز جهان بسته شدند

ناگفته هایی درباره مختار ثقفی

چگونگی تسخیر جهان با یاران كم

چرا حضرت مهدی موعود(ع) مظلوم‌ترین فرد عالم است؟

برگ‏هایى ازتاریخ روم مادر امام زمان علیه السلام

به بهانه برگزاری مسابقات فوتبال جام ملت های آمریکا(CUPA AMERICA)،/قسمت1

سحر سامری قسمت آخر/فحشا و خون

پاسخ آیت الله جوادی آملی به چهار پرسش درباره امام زمان (عج)

اولین جملات حضرت مهدی (عج) پس از ظهور

کوهی که حضرت سلیمان، جن ها را در آن زندانی می کرد + تصاویر

خدایا، امام زمان(عج) را به آرزوهایش برسان

آرشیو مطالب

آذر 1391

شهریور 1390

مرداد 1390

تیر 1390

خرداد 1390

اردیبهشت 1390

فروردین 1390

اسفند 1389

بهمن 1389

آذر 1389

آبان 1389

مهر 1389

نویسندگان

anaj

پیوند ها

مکتب الشهدا

گل نرگس

دانشنامه مهدویت

آمار سایت

بازدیدهای امروز :
بازدیدهای دیروز :
كل بازدیدها :
كل مطالب :

امکانات جانبی

RSS 2.0

لوگوی دوستان