تبلیغات
[cb:جنبش فرهنگی سربازان امام زمان]

جنبش فرهنگی سربازان امام مهدی(عج)

مناظره خواندنی امام جواد‌(ع) با یحیی‌‌بن اكثم

«یحیی‌‌بن اكثم» قاضی‌القضات بصره، خود را فاتح میدانی می‌دید كه در سوی دیگر آن نوجوانی نشسته است كه هنوز محاسن به صورت ندارد. اما پاسخ‌های مستند و روشن‌گر امام جواد(ع) عیش فاتحانه یحیی را تلخ كرد.

 
به گزارش فارس، شیخ طبرسی در كتاب الاحتجاج خود از امام جواد(ع)مناظرات متعددی نقل كرده كه به عنوان نمونه به یكی از آن‏ها كه مختصر و مربوط به مسائل اعتقادی است اشاره می‏شود. با تذكر این نكته كه امام با حفظ تقیه، این مناظره را انجام داده است. 
این مناظره میان امام جواد‌(ع) و «یحی‌بن اكثم» از علمای درباری بنی‌العباس صورت گرفته است. از همین رو شایسته است پیش از نقل این مناظره، نگاهی گذرا به زندگی این عالم درباری داشته باشیم. 
 
* مختصری درباره یحیی‌بن اكثم 
 
یحیی یكی از دانشمندان نامی زمان مأمون خلیفه عباسی بود كه شهرت علمی او در رشته‏های گوناگون علوم آن زمان، زبانزد خاص و عام بود، او در علم فقه تبحر فوق العاده‏ای داشت و با آنكه مأمون خود از نظر علمی وزنه بزرگی بود ولی چنان شیفته‏ مقام علمی یحیی بود كه اداره امور مملكت را به عهده او گذاشت و با حفظ سمت، مقام‏ قضاء را نیز به وی واگذار نمود. یحیی علاوه بر اینها دیوان محاسبات و رسیدگی به فقراء را نیز عهده‏دار بود. 
خلاصه آنكه تمام كارهای كشور زیر نظر او بود و چنان در دربار مأمون تقرب‏ یافته بود كه گویی نزدیك‌تر از او به مأمون كسی نبود. اما متاسفانه یحیی با آن مقام بزرگ علمی، از شخصیت معنوی برخوردار نبود. او علم را برای رسیدن به مقام و شهرت و به منظور فخرفروشی و برتری‏جویی فراگرفته‏ بود. هر دانشمندی به دیدار او می‏رفت، از علوم گوناگون از وی سؤال می‏كرد تا طرف‏ به عجز خود در مقابل وی اقرار كند. 
یحیی 21 ساله بود كه به مقام قضاوت رسید. بزرگان‏ «بصره‏» او را مورد استهزاء قرار دادند و خواستند او را آزمایش كنند، به این منظور از وی پرسیدند: سن‏ قاضی چقدر باید باشد؟ گفت به اندازه سن ‏«عتاب‌بن اسید» كه پیغمبر(ص) بعد از فتح مكه او را به‏ اداره امور مكه منصوب كرد. یحیی در روزهای اول قضاوت، شاهد نمی‏پذیرفت تا اینكه قضاوت مختل شد. 
یحیی، حق فقرا را پایمال می‏كرد تا اینكه فقرا جمع شدند و حق خودشان را مطالبه‏ كردند، در جواب گفت: آیا مأمون چیزی پیش من گذاشته كه شما مطالبه می‏كنید؟ او به حرف‏ آنها گوش نداد و دستور بازداشت آنان را صادر كرد. 
 
* دلایل طراحی چنین مناظره‌ای از سوی عباسیان 
 
بعد از آن كه مأمون ام‌الفضل ـ دختر خود ـ را به تزویج حضرت جواد‌(ع) در آورد، در نظر داشت مجلس جشنی تشكیل دهد ولی انتشار این خبر میان بنی العباس انفجاری به وجود آورد. بنی عباس اجتماع كردند و با لحن اعتراض‏آمیزی به‏ مأمون گفتند این چه برنامه‏ای است؟! اكنون كه علی‌بن موسی از دنیا رفته و خلافت به عباسیان رسیده، باز می‏خواهی‏ خلافت را به آل علی برگردانی؟! بدان كه ما نخواهیم گذاشت، آیا عداوت‌های چند ساله ما بین ما را فراموش كرده‏ای؟! 
به همین دلیل، بنی‌العباس برای تحقیر شیعیان، مناظره‌ای را میان امام جواد‌(ع) و یحیی‌بن اكثم ترتیب داد تا به قول خودشان برتری علمی خود را بر شیعیان اثبات كنند ولی زهی خیال باطل! چرا كه «وَمَكَرُواْ وَمَكَرَ اللّهُ وَاللّهُ خَیْرُ الْمَاكِرِینَ». 
 
* گزارشی از مناظره امام جواد با یحیی‌ین اكثم 
 
یحیی بن اكثم با جماعت بسیاری نزد آن حضرت و مأمون آمد و گفت: ای پسر رسول خدا! نظر شما درباره روایتی كه [در مدارك اهل سنت] نقل شده است كه «خداوند جبرئیل را فرستاد تا از پیامبر(ص) بخواهد كه از ابابكر سؤال كند: آیا او از خداوند راضی هست یا نه؟ با این كه خداوند از او راضی می‏باشد» چیست؟ 
 
امام جواد (ع) فرمود: من منكر فضیلت ابابكر نیستم، ولی بر ناقل این سطور لازم است كه طبق دستور پیامبر (ص) عمل كند. پیامبر اكرم (ص) در حجة‌الوداع فرمود: «بعد از من جاعلان حدیث فراوان می‏شوند، لذا باید احادیث را بر قرآن و احادیث عرضه كنید؛ هر حدیثی كه موافق قرآن و سنت من باشد به آن عمل كنید و اگر مخالف آن دو بود، بدان عمل نشود.» 
این خبر موافق با قرآن نیست، زیرا خداوند می‏فرماید: «وَلَقَدْ خَلَقْنَا الاِْنْسانَ وَنَعْلَمُ ما تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسَهُ وَنَحْنُ اَقْرَبُ اِلَیهِ مِنْ حَبْلِ الْوَریدِ؛ ما انسان را آفریدیم و وسوسه‏های نفس او را می‏دانیم و ما از رگ قلبش به او نزدیك تریم» آن گاه چگونه می‏شود خداوند از رضایت و غضب ابابكر نسبت به خود بی خبر باشد، تا نیاز به سؤال داشته باشد؟ این عقلاً محال است. 
 
یحیی گفت: روایت شده كه ابابكر و عمر در زمین مانند جبرئیل و میكائیل در آسمان هستند؟ 
 
امام فرمود: در این حدیث هم باید دقت كرد، چرا كه آن دو فرشته از فرشتگان مقرب بوده، لحظه‏ای از طاعت خدا جدا نشدند و هرگز خدا را معصیت نكردند، و حال آن كه آن دو مشرك بودند، بعد مسلمان شدند و اكثر عمر خود را در شرك به سر بردند. آن گاه چگونه می‏توانند همسان جبرئیل و میكائیل باشند؟ 
 
یحیی گفت: در روایات آمده كه آن دو (ابابكر و عمر)، پیر مردان اهل بهشتند، در این زمینه چه می‏گویی؟ 
 
امام فرمود: این نیز محال است! چون بهشتی‏ها همه جوانند و در آن جا پیرمردی وجود ندارد. این روایت را بنی‌امیه در مقابله با آن روایتی كه می‏گوید: «حسن و حسین آقای جوانان بهشتی‌اند» ساختند. 
 
یحیی گفت: نقل شده كه عمربن خطاب چراغ اهل بهشت است. 
 
امام فرمود: این هم محال است، چرا كه در بهشت فرشتگان مقرّب، پیامبران، آدم و محمد (ص) حضور دارند. چگونه بهشت با نور آن‏ها روشن نشده كه نیاز به نور عمر باشد؟ 
 
یحیی گفت: نقل شده كه پیامبر(ص) فرمود: اگر من مبعوث نمی‏شدم، «عمربن خطاب» به جای من مبعوث می‏شد. 
 
حضرت فرمود: قرآن راست‌گوتر از این حدیث است، آن جا كه می‏فرماید: «وَاِذْ اَخَذْنا مِنَ النَّبیینَ میثاقَهُمْ وَمِنْكَ وَمِنْ نُوحٍ وَاِبْراهیمَ وَمُوسی وَعیسی ابْنِ مَرْیمَ وَاَخَذْنا مِنْهُمْ میثاقا غَلیظا»؛ و هنگامی كه از پیامبران پیمان گرفتیم، و از تو و از نوح و ابراهیم و موسی و عیسی‌بن مریم، و ما از همه آنان پیمان محكمی گرفتیم. آن گاه چگونه پیمان خداوند عوض می‏شود؟ از این گذشته، پیامبران به اندازه پلك‌زدنی مشرك نشدند، چگونه كسی به رسالت مبعوث می‏شود در حالی كه اكثر عمر خود را در شرك به سر برده است؟ 
 
یحیی گفت: در روایت آمده كه پیغمبر (ص) فرمود: اگر عذاب نازل شود، جز عمَر كسی از آن رهایی نمی‏یابد. 
 
حضرت فرمود: این هم محال است، چرا كه خداوند می‏فرماید: «وَمَا كَانَ اللّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ وَأَنتَ فِیهِمْ وَمَا كَانَ اللّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَهُمْ یَسْتَغْفِرُونَ»؛ خداوند تا تو (پیامبر) در میان آن‏ها باشی، آن‏ها را عذاب نخواهد كرد و مادامی كه به درگاه خدا توبه و استغفار كنند، [باز هم] آن‏ها را عذاب نخواهد كرد. 
می‏بینید كه برای نزول عذاب دو مانع ذكر شده است و لا غیر: وجود مبارك پیامبر (ص) بین مردم و توبه و استغفار مردم. 
 
* پیامدهای پیروزی امام جواد(ع) بر یحیی‌بن اكثم در مناظره 
 
انجام چنین مناظره‏ای و پیروزی امام جواد علیه‏السلام چند پیامد مثبت داشت. 
نخست این كه؛ با توجه به اینكه امام جواد (ع) در خردسالی به امامت رسید، عباسیان فكر می‏كردند او از نظر علمی ناتوان است و از این رو با ترتیب چنین مناظراتی سعی می‏كردند شخصیت او را تحقیر كنند. پیروزی امام در مناظره با پاسخ‏های قاطع و روشنگر، هر گونه شك و تردید را درباره پیشوایی او و نیز اصل امامت از بین برد. 
دوم این كه؛ این مناظره خط بطلانی بر بسیاری از احادیث جعلی كشید. احادیثی كه به دستور حاكمان غاصب و برای تثبیت حكومت غصبی آنان توسط عده‏ای انسان خود فروخته جعل شده است و موجب انحراف در امت اسلامی بود. 


سه شنبه 31 خرداد 1390 | نظرات ()


موضوعات

جنگ نرم

مهدویت

مذهبی

پیوندهای روزانه

وبلاگ حاج علی

مطالب اخیر

تغییر وبلاگ

م ن ت ظ ر چیست؟

سیر تاریخی اورشلیم و نامگذاری آن به بیت المقدس و ارض موعود

ثبت لحظه بلعیده شدن ستاره توسط یک سیاهچاله عظیم

علت کاهش تولد ستارگان/ شیرهای گاز ستاره ساز جهان بسته شدند

ناگفته هایی درباره مختار ثقفی

چگونگی تسخیر جهان با یاران كم

چرا حضرت مهدی موعود(ع) مظلوم‌ترین فرد عالم است؟

برگ‏هایى ازتاریخ روم مادر امام زمان علیه السلام

به بهانه برگزاری مسابقات فوتبال جام ملت های آمریکا(CUPA AMERICA)،/قسمت1

سحر سامری قسمت آخر/فحشا و خون

پاسخ آیت الله جوادی آملی به چهار پرسش درباره امام زمان (عج)

اولین جملات حضرت مهدی (عج) پس از ظهور

کوهی که حضرت سلیمان، جن ها را در آن زندانی می کرد + تصاویر

خدایا، امام زمان(عج) را به آرزوهایش برسان

آرشیو مطالب

آذر 1391

شهریور 1390

مرداد 1390

تیر 1390

خرداد 1390

اردیبهشت 1390

فروردین 1390

اسفند 1389

بهمن 1389

آذر 1389

آبان 1389

مهر 1389

نویسندگان

anaj

پیوند ها

مکتب الشهدا

گل نرگس

دانشنامه مهدویت

آمار سایت

بازدیدهای امروز :
بازدیدهای دیروز :
كل بازدیدها :
كل مطالب :

امکانات جانبی

RSS 2.0

لوگوی دوستان